Blog laten schrijven – De 5 belangrijkste redenen (in 2019)

  • Joël 
blog_laten_schrijven_bindt_nieuwe_clienten

De 5 belangrijkste redenen om een blog te laten schrijven:

  1. SEO
  2. Beantwoord vragen van cliënten
  3. Bespaar tijd
  4. Ontwikkel aanzien
  5. Bind nieuwe cliënten

Bloggen is out.

De tijd dat iedereen zijn dagboek op het internet publiceerde is voorbij.

Toch ben je hier. En lees je deze blog.

Dat komt doordat bloggen nu een andere rol heeft. Vandaag de dag helpt een blog je om iets beter te begrijpen. In een reisblog lees je over je volgende vakantiebestemming en in een fitnessblog ontdek je nieuwe oefeningen voor je beenspieren.

En in deze blog lees je waarom een blog laten schrijven je beter vindbaar maakt op het internet, je aanzien verbetert en je veel tijd bespaart.

Een blog laten schrijven is een ontzettend goede manier om nieuwe cliënten aan te trekken.

1. SEO

SEO is één van de belangrijkste redenen om een blog te schrijven. SEO staat voor Search Engine Optimization en gaat om het hoger eindigen in de zoekresultaten bij Google.

Het is niet bekend hoe zoekmachines zoals Google, Bing en DuckDuckGo hun zoekresultaten precies ordenen. Maar dat betekent niet dat er geen enkele factor bekend is.

Een aantal van deze bekende factoren zijn:

  • De tijd die mensen op je website doorbrengen
  • De dichtheid van de gezochte sleutelwoorden op je website
  • Het aantal websitebezoeken
  • Het aantal keer dat mensen op je website klikken in de zoekresultaten
  • In hoeverre je website actueel is
  • Hoeveel likes/shares je content heeft op sociale media
  • Hoeveel websites naar jouw website linken
blog-laten-schrijven-verbetert-SEO

Lees op de blog van de Kwaaijongens een eenvoudige uitleg over wat SEO is.

Hoe SEO tot leven komt

Laten we het voorbeeld van de 32-jarige marketing-expert Jan-Peter nemen. Hij zit voor zijn werk veel voor de computer. Vandaar dat hij sinds een maand of twee last heeft van rug.

Op de Googlewebsite typt hij: “oorzaken van rugpijn”. Vervolgens ziet Jan-Peter jouw blog op de derde positie staan. Jouw blog heeft namelijk een slimme titel waar zijn zoektermen (ook wel sleutelwoorden genoemd) in zijn opgenomen. Hij klikt op “De 5 meest voorkomende oorzaken van rugpijn”.


Zodra hij je blog leest ontdekt hij veelvoorkomende oorzaken van rugpijn. Je hebt onder andere geschreven dat lang stilzitten een risico factor is. Hij blijft doorlezen en is blij met wat hij geleerd heeft.

Wat nog mooier is, is dat hij 5 minuten op je website is geweest. Vervolgens deelt hij zijn positieve ervaring op Facebook waarna 5 mensen de post liken en er 3 je website bezoeken.

Eén van Jan-Peter zijn vriendinnen is net zoals jij gezondheidsprofessional. Zij leest je blog en ontdekt een interessant perspectief op rugpijn. Ze besluit erover te schrijven op haar eigen blog over te schrijven en maakt een link naar jouw website.

Dit bevestigt voor zoekmachines dat jouw blog en daarmee je website van waarde is. Mensen blijven namelijk op je website om te lezen en delen het met anderen.

Als je de blog op de juiste manier vormgeeft zal deze op zichzelf een goede positie in de zoekresultaten innemen. Daarbij zorgen de regelmatige blog-updates ervoor dat zoekmachines je hele website als actueel en actief beschouwen.

Het resultaat?

Potentiële cliënten vinden je sneller.

2. Beantwoord vragen van cliënten

Als je een blog laat schrijven kun je de vragen van je cliënten uitvoerig beantwoorden. Doorgaans is er in een consult van een half uur, of na een intensieve training van een uur, te weinig tijd om diep in te gaan op onderwerpen als:

  • Waar komt mijn pijn vandaan?
  • Waarom moet ik zo licht trainen?
  • Hoe kom ik het snelste van mijn klachten af?
  • Wat moet ik eten om snel af te vallen?

Voor iedere vraag is er een snel antwoord. Maar jij weet dat iedereen gebaat is bij een antwoord dat alle factoren meeneemt. Je kan namelijk zeggen “eet geen suiker en stop met tussendoortjes” om snel af te vallen.

Maar is dit relevant voor jouw cliënt? Past dit bij de levensvorm van die persoon?

Wellicht is het beter om te starten met het eten van een stevige avondmaaltijd. Zodoende plundert hij of zij de koektrommel niet om 22:30.

Dit zijn nuances die je in je blog naar voren laat komen.

En er is meer.

Je krijgt namelijk vaak dezelfde vragen. Als je een blog laat schrijven kun je tijdens het consult het korte antwoord geven. En verwijs je de cliënt vervolgens naar je website voor meer achtergrondinformatie.

Dat websitebezoekje helpt ook weer voor SEO.

Zo sla je dus twee vliegen in één klap.

Je cliënt voelt zich begrepen en weet beter hoe gezond af te vallen. En jouw website eindigt steeds hoger in de zoekresultaten.

3. Bespaar tijd

Tijd. Dat is waar je het meest om verlegen zit. Naast rapporteren, cliënten contact, financiële administratie en achter nalatige cliënten aanbellen wil je ook wel eens met de voetjes omhoog.

Dan ook nog eens een blog schrijven. En een onderwerp verzinnen en, en, en…

Een freelanceblogschrijver is getraind in het schrijven van aantrekkelijke teksten. En weet precies wat hij van je moet weten om de best mogelijke content te produceren.

Neem daarbij dat deze persoon je werkveld kent en vaak ook weet hoe je SEO doet.

Een blog laten schrijven bespaart je tijd en zorgt ervoor dat jij topkwaliteit teksten op je website zet.

blog-laten-schrijven-bespaart-tijd

Lees hier op de website van collega blog schrijver DoYouCopy wat de voor- en nadelen van een blog laten schrijven zijn.

4. Ontwikkel aanzien

Nadat je verschillende blogs hebt laten schrijven zien je websitebezoekers dat jij verstand van zaken hebt.

Na één blog valt daar nog niet veel over te zeggen. Maar naar verloop van tijd merken je lezers dat ze iedere keer waardevolle informatie in je blogs vinden.

Zie het als volgt. Je ziet Memphis Depay 10 seconden met een bal friemelen. Dat is één blog. Moeilijk te zeggen of die goed is toch?

Als je Memphis nu een half uur met een bal ziet, dan is er geen twijfel mogelijk. Hij is een ontiegelijk goede voetballer.

Dus publiceer regelmatig. Spreek je cliënten aan zoals je dat tijdens je consulten doet. En bespreek onderwerpen die vaker naar voren komen.

Naar verloop van tijd is er geen twijfel mogelijk.

Jij bent degene waar mensen naartoe gaan voor advies op het gebied van gezondheid en fitness.

5. Bind nieuwe cliënten

Herinner je Jan-Peter nog? Die was erg blij met jouw blog. Hij heeft nu namelijk een beter idee van wat er met zijn rug aan de hand kunnen zijn. Hij zat namelijk al aan een hernia te denken of misschien wel iets ergers.

Nu denkt hij dat het waarschijnlijk kleine spiertjes in zijn rug zijn die hij moet versterken.

Wat een opluchting.

Hij zucht en pakt meteen de telefoon om een afspraak bij de fysiotherapeut te maken.

En na het lezen van jouw blog zit er maar één fysiotherapeut in zijn hoofd.

Jij!

Daarom moeten je contactgegevens altijd in zicht zijn als iemand je blog leest. Het is zelfs nog beter als je een zo geheten “Call to Action” aan je blog toevoegt.

Zo kun je na tien regels schrijven: “Heb je regelmatig last van rugpijn? Bel dan nu 0451-123456 en maak een afspraak zodat één van onze fysiotherapeuten je snel helpt om van je ongemakken af te komen.”

Hiermee stimuleer je die potentiële cliënt om daadwerkelijk actie te ondernemen.

Belangrijk om te onthouden Met betrekking tot het laten schrijven van een blog

Zoals hierboven is beschreven is een blog laten schrijven een kans om:

  • Je omzet te verhogen
  • Een cliëntenkring aan je te binden die bij je past
  • Beter gevonden te worden op het internet
  • Meer aanzien te ontwikkelen
  • Vragen van je cliënten uitgebreid te beantwoorden
  • Veel tijd te besparen

Wil jij ook beter gevonden worden op het internet, meer aanzien ontwikkelen en je cliënten beter bedienen? Stuur me dan een e-mail naar joel@textinmotion en ontvang een offerte op maat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *